بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

کلید موفقیت بازآفرینی شهری ایجاد طرح‌­های انگیزشی است

  • کد خبر: ۲۶۱۲۲
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
کلید موفقیت بازآفرینی شهری ایجاد طرح‌­های انگیزشی است
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد بر لزوم ایجاد برنامه­‌های انگیزشی و مشوق‌های اقتصادی برای توسعه و پیشرفت اهداف بازآفرینی فضاهای شهری در مناطق کم‌­برخوردار شهری تأکید کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، سید سعید ملک الساداتی با تأکید براینکه در مقوله بازآفرینی در دوره‌های اخیر مدیریت شهری به تکامل در رویکرد‌ها رسیده‌ایم، گفت: پیش از این دوره در طرح‌های بازآفرینی، ابعاد شهرسازی بیشتر اهمیت داشت، اما به تدریج وجه اجتماعی مهم شده تا نگهداشت بافت جمعیتی انجام شود.

وی با تأکید بر لزوم حفظ بافت جمعیتی در اجرای برنامه‌ها گفت: اگر محله چهره نو و زیبا پیدا کند، اما مردم جابه‌جا شوند و فقر را با خود جابه‌جا کنند و توانمند نشوند، اتفاق مثبتی رخ نداده است.
در اجرای برنامه‌های بازآفرینی، باید افزایش درآمد مردم از طریق اشتغال پایدار و ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده برای پایداری درآمد و مشاغل مدنظر باشد تا مهارت و درآمد به تناوب در محلات ایجاد شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: مشارکت مردم در ساخت لکه‌ها و پلاک‌ها مهم است، اما امروز سیاست‌های حمایتی در حوزه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد بیشتر فردگرایانه است، در حالی که سیاست‌ها باید مشارکت‌ها را تقویت کرده تا افراد به تجمیع پلاک‌ها بپردازند. برای این کار باید یک نظام انگیزشی طراحی شود و سیاست‌های تشویقی را که سبب مشارکت افراد شود تقویت کرد.

ملک الساداتی خاطرنشان کرد: مردم باید احساس کنند مشارکت در پروژه‌های بازآفرینی از مشارکت نکردن برای ایشان منافع بیشتری دارد در غیر این صورت در مقابل طرح‌های احیا و بازسازی مقاومت می‌کنند. اگر با ایجاد پروژه‌ها، مردم خود را بازنده احساس کنند اجرای پروژه طولانی شده و معضلات اجتماعی به بار می‌آورد.
لزوم جلب اعتماد مردم
یک سرمایه‌گذار فعال در حوزه ساخت‌وساز و طرح‌های بازآفرینی نیز با تأکید بر مزایا و منافع تجمیع پلاک‌های کوچک و جلب مشارکت شهروندان گفت: در شرایط امروز امور خدمات جایگاهی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد ندارد و باید به سامان‌دهی سرمایه‌های محلی بپردازیم.

رضا احدیان با بیان اینکه در انجمن توسعه سرمایه‌گذاری و عمران مدت‌هاست به دنبال اجرای ایده تجمیع پلاک‌ها و ارائه مشوق حتی در بافت‌های خارج از هدف بازآفرینی بوده‌ایم، گفت: در حوزه بازآفرینی و در شرایط کنونی تسهیلات محلی نقش مهمی دارد، اما مهم‌تر از آن باید تلاش کرد سرمایه‌های خرد مردم برای اجرای برنامه‌های بازآفرینی تجمیع شود.

وی ادامه داد: با اتفاقات اخیر برای جمع‌آوری سرمایه‌های مردمی راهی وجود ندارد مگر ورود شهرداری برای جلب اطمینان مردم. تجمیع سرمایه‌های محلی برای هزینه‌کرد در پروژه‌های محله سبب ایجاد منافع پایدار و برکات محلی خواهد شد و با جلب اطمینان مردم اتفاقات خوبی رخ می‌هد‪. ‬

احدیان تأکید کرد: برای رسیدن به این روند و جلب اطمینان مردم و تجمیع سرمایه‌های ایشان، ورود مدیریت شهری و رایزنی با شهروندان ضروری به نظر می‌رسد.
 
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->